Font Size

SCREEN

Profile

Menu Style

Cpanel

Podsumowanie projektu „M-potęga”











Dnia 7 grudnia 2017r. uczniowie zgromadzeni wokół projektu „M-potęga” zaprosili swoich rodziców na zajęcia podsumowujące realizację przedsięwzięcia. W tym roku projekt przebiegał pod hasłem: „Matematyka w praktyce”. Dzieci podzielone były na trzy grupy: grupa pod opieka pani Danuty Ochab zajmowała się wykorzystywaniem matematyki w muzyce i gastronomii, grupa pani Beaty Noculak – wykorzystaniem matematyki w sporcie i na informatyce, a grupa pani Elżbiety Dzikowicz zajęła się astronomią i finansami.

  • Wydawałoby się, że matematyka z gastronomią niewiele ma wspólnego. Nic bardziej błędnego. Na zajęciach uczniowie stworzyli kulinarny kalkulator, za pomocą którego przeliczali kaloryczność poszczególnych potraw i posiłków, sporządzili zdrowe i smaczne jadłospisy posługując się jednostkami masy i pojemności, sporządzili diagramy kołowe i słupkowe dotyczące zawartości substancji odżywczych w poszczególnych produktach i wykonali plakat Matematyka w gastronomii. Podsumowaniem tych działań były matematyczno – kulinarne warsztaty, gdzie pod czujnym okiem pań z firmy „Superkucharz” uczniowie wykonali 4 pizze, zapiekanki i sałatkę owocową. Najprzyjemniejszą częścią warsztatów była oczywiście konsumpcja i degustacja. Na zajęciach uczniowie poszukiwali również związków matematyki z muzyką. I tak uczniowie poznali nuty i odpowiadające im ułamki, wykonali plakat Ułamki na pięciolinii, rozwiązywali zadania muzyczne, wystukiwali różne rytmy do rymowanek matematycznych i ułożyli piosenkę matematyczną, którą zaprezentowali społeczności szkolnej.
  • Dzieci wzięły udział w zajęciach z wychowania fizycznego. Liczyli celne rzuty do kosza. Cztery drużyny konkurowały w różnych dyscyplinach, a zdobyte wyniki zapisywały w przygotowanych tabelach. Uczniowie obliczali skuteczność trafień, wyniki zaprezentowali na diagramach. Wszyscy wspólnie wyciągnęli wnioski z obserwowanych konkurencji. Ułożono również trening dla rówieśników wraz z ilością spalanych kalorii w czasie godziny lekcyjnej. Wykorzystując znane programy komputerowe uczniowie utworzyli matematyczną grę Memory, w którą zagrali wspólnie.

  •     Trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie gospodarki bez pieniędzy. Jest to wielki wynalazek ludzkości. Pieniądzem mogło być wszystko, co ludzie zaakceptowali jako formę rozliczenia za kupowane rzeczy lub usługi. Na całym świecie obowiązują pieniądze metalowe – bilon, papierkowe czyli banknoty, a ostatnio plastikowe – są to karty płatnicze. Na zajęciach uczniowie poznali podstawowe pojęcia ekonomiczne: cena, towar, usługa, oszczędności, inwestycje, bank, premia, debet, lokata, popyt, asortyment, rynek, giełda, kredyt, odsetki, konto. Dzieci rozmawiały o zrównoważonym budżecie czyli o wydatkach, które powinny być równe z dochodami. Poznały również różne formy oszczędzania. W ramach projektu grupa uczniów klas czwartych zajmowała się przestrzenią w ujęciu otaczającego nas świata. Zajęcia miały być wprowadzeniem do zagadnień astronomicznych. Omówiono pojęcia przestrzeni, gwiazd, planet. Dzieci wiązały planety w układy i wykreślały wielokąty. Tak powstały rysunki nieba z Wielką Niedźwiedzicą.


    Na spotkaniu z rodzicami poszczególne grupy prezentowały efekty swoich działań, a całe spotkanie zakończono wspólnym odśpiewaniem matematycznej piosenki:

    Do melodii „Pieski małe dwa”

    I. Matematyka to jest ważna sprawa.

    Prawie ważna tak, jak codzienna strawa.

    A gdy jest Ci źle – zadaniami zajmij się.

    Si bon, Si bon, matematyka jest drogą mą

    Drogowskazem moim jest.

    II. Liczby i ułamki ważne w Twoim życiu.

    Pola i obwody są w ciągłym użyciu.

    Si bon, Si bon, matematyka jest drogą mą

    Drogowskazem moim jest.

    III. Kwadrat i prostokąt, trapez i trójkąty

    To powszechnie znane wszystkim wielokąty.

    A gdy jest Ci źle – zadaniami zajmij się.

    Si bon, Si bon, matematyka jest drogą mą

    Drogowskazem moim jest.

 

Jesteś tutaj: Home Podsumowanie projektu „M-potęga”